نمایش منو داده پردازان معاصر

دانشگاه مجازي

دانشگاه مجازي
قبل از این که در مورد دانشگاه مجازی فکر کنیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که چگونه می توان آموزش در یک رشته خاص را به صورتی مجازی انجام داد و این که آیا این امکان وجود دارد که همه رشته های مختلف تحصیلی را به صورت مجازی آموزش داد

پنجشنبه، 9 دی 1395 12:26:19 بازدیدها: 5655

با حضور فناوری های جدید و افزایش روز افزون تعداد کاربران اینترنتی روال انجام همه کارها تغییر کرده است و شما بدون این که لازم باشد در مکان خاصی حضور داشته باشید کارهای تان را از طریق اینترنت انجام خواهید داد. به طور مثال در گذشته لازم بود که برای انجام هر کار بانکی در بانک مورد نظر حاضر شده و مدت زیادی از وقت تان را در صف های طولانی از دست بدهید. اما فناوری ها و ابزارهای دیجیتال سبک زندگی را متحول کرده اند و این موضوع تمامی شاخه های علم را هم تحت تاثیر قرار داده و باعث شده است که نرم افزارهای مختلف در هر رشته ای حرف اول را بزنند و تغییرات فراوانی را در نحوه زندگی افراد به وجود آورند. همه این حرف ها را زدیم که بگوییم، سیستم آموزشی هم مثل همه موارد گفته شده از حالت کلاسیک و سنتی اش خارج می شود و به سمتی می رود که می گویند دانشگاه مجازی، دانشگاهی که واقعی است اما در فضایی مجازی اداره می شود.

دانشگاه مجازی چیست؟
قبل از این که در مورد دانشگاه مجازی فکر کنیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که چگونه می توان آموزش در یک رشته خاص را به صورتی مجازی انجام داد و این که آیا این امکان وجود دارد که همه رشته های مختلف تحصیلی را به صورت مجازی آموزش داد و این که دانشجویانی که از این طریق تحصیل می کنند از نظر اطلاعاتی و سطح علمی چه تفاوت هایی با بقیه دانشجویان خواهند داشت.

اگر باور داشته باشیم که می توانیم از راه دور و بدون نیاز به حضور در یک مکان و برقراری ارتباط نزدیک با استاد، مطلبی را بیاموزیم، به این هم خواهیم رسید که می توانیم یک دانشگاه مجازی بر پا کنیم. یک دانشگاه مجازی در حقیقت پایگاهی است که تمامی دروس و برنامه های آموزشی موجود در آن از طریق جهان مجازی اینترنت به دانشجویان ارائه خواهد شد. به این صورت دیگر نیازی نخواهد بود که دانشجویان در کلاس درس به صورتی سنتی حاضر شوند و تمامی آموزش ها از راه دور صورت خواهند گرفت.

مهم ترین ابزاری که برای به وجود آوردن این پایگاه مورد نیاز است، شبکه اینترنت و فناوری های مرتبط با وب است که به پلی بین دانشجویان و اساتید تبدیل خواهد شد. شما برای حضور در یک دانشگاه مجازی هیچ محدودیت زمانی یا مکانی نخواهید داشت و لازم نیست که برای انتخاب دروس خود در هر ترم عجله کنید و ترسی از پر شدن کلاس ها داشته باشید. به این ترتیب تعداد دروس و رشته های ارائه شده محدودیتی نخواهند داشت و با تعداد بسیار کمی استاد می توان طیف بسیاری از دانشجویان را پوشش داد. چند سالی است که این شیوه آموزشی در کشور ما هم مطرح شده و جا افتاده است و البته صدها دانشگاه معتبر در جهان درس ها و رشته های دانشگاهی بسیاری را به صورت مجازی و از طریق اینترنت ارائه می کنند و به این صورت تنوع بسیاری را در نظام آموزشی و تحصیلی به وجود آورده اند.

پیشرفت این سیستم ممکن است که در آینده نظام آموزشی را به شکل شگفت انگیزی متحول کند و همان طور که می بینیم در ایران هم به تازگی به سیستم های مجازی توجه بیشتری می شود.

ویژگی های دانشگاه مجازی


• نیاز نداشتن به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس
• وابسته نبودن کلاس درس به زمان خاص
• کیفیت بالاتر ارائه درس ها
• حضور بیشتر دانشجوها برای یک درس
• دسترسی آسان

چرا دانشگاه مجازی؟

با توجه به گسترش و توسعه سیستم های مجازی این موضوع بیشتر از گذشته به چشم می آید که چه افرادی به سمت سیستم های آموزشی مجازی جذب می شوند. در نگاه اول بسیاری از افراد به این نتیجه می رسند که دانشجویانی به این دانشگاه ها تمایل پیدا می کنند که در زمینه درسی ضعف دارند و نمی توانند که مانند دانشجویان عادی از طریق آزمون ورودی به دانشگاه های معتبر راه پیدا کنند و به همین خاطر به سمت دانشگاه های مجازی کشیده می شوند. اما با توجه به آماری که توسط کارشناسان این زمینه ارائه شده است این طرز تفکر اشتباه است و در حال حاضر بسیاری از باهوش ترین افراد در سراسر جهان به سمت سیستم ها و دانشگاه های مجازی جذب شده اند.

شاید یکی از مهم ترین دلایل این گرایش، افزایش روز افزون دانشجویان و علاقه مندان به تحصیلات تکمیلی باشد. همچنین این نکته را نمی توان نادیده گرفت که امروزه تمامی دانشجویان و دانش آموزان در مدارس و هر پایگاه آموزشی که باشند به رایانه ها و امکانات اینترنتی به آسانی دسترسی دارند. اگر شما هم جزء آن دسته از افراد باشید که اول وارد بازار کار شده اید و دوست دارید که در حین کار به تحصیل هم مشغول شوید، مسلما یک دانشگاه مجازی را برای تحصیل خود انتخاب خواهید کرد تا برای آموزش از زمان و مکان مستقل بوده و به دلیل غیبت های بیش از حد، دروس شما در یک ترم حذف نشوند! از دیگر دلایل وجود یک پایگاه آموزشی مجازی می توان به وجود یک نظام آموزشی جدید و ارزان تر برای دانشجویان اشاره کرد.

 

جهت كسب اطلاعات بيشتر به مقالات علمي زير مراجعه فرماييد:

1- استانداردهاي آموزش مجازي- مؤسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران

2- عوامل زير بنايي در استقرار سيستم آموزش مجازي

3- پياده سازي يك ساختار آموزش مجازي

4- ارائه مدلي براي طراحي وبگاه هاي آموزش مجازي

 

کلیه حقوق مادی و معنوی وب سایت مربوط به شرکت مهندسی داده پردازان معاصر می باشد
طراحی و توسعه: شرکت تحقیقات و توسعه داتیس
back to top